De schattingen lopen uiteen, maar gemiddeld zien we zo’n 200-3000 reclame-uitingen per dag. Dat is een hoop reclame. Vooral online wordt het steeds drukker, waardoor we worden overspoeld met prikkels. Toch worden we steeds beter in het snel scannen van de relevantie.
Termen als ad blindness of banner blindness beschrijven het fenomeen waarbij gebruikers (onbewust) geen aandacht besteden aan de advertenties die op webpagina’s worden getoond. Dit komt door het natuurlijke vermogen van de mens om onnodige informatie weg te filteren en waardevolle gegevens te onthouden (selectieve aandacht).
Het bewezen effect van direct mail
Online opvallen wordt dus steeds lastiger. Vooral offline zoeken we de rust op en zijn we aandachtiger bezig met onze omgeving. Tijd om andere alternatieven te overwegen of te combineren met je online strategie. Een optie die je kunt overwegen is direct mail.
Persoonlijke post in je mediamix leidt tot meer zichtbaarheid, meer conversie en meer groei. Dat is niet alleen de ervaring van merken die al actief én effectief direct mail inzetten, zoals Domino’s Pizza en Vitaminstore. Uit het onderzoek ’Direct mail benchmark 2021’ dat MetrixLab in opdracht van PostNL heeft uitgevoerd, blijkt ook dat direct mail een waardevolle toevoeging is voor je mediamix:
- Je persoonlijke boodschap krijgt veel én langdurige aandacht (gem. 2,2 min). Zo’n 55% van de ontvangers bekijkt de inhoud van direct mail aandachtig.
- Je boodschap leidt bewezen tot meer conversie. Van alle ontvangers onderneemt 17% meteen actie na direct mail, 18% doet dit later nog.
- Je komt letterlijk en figuurlijk binnen bij de consument. Zo’n 42% weet zich direct mail te herinneren van een merk dat hier aandacht aan besteedt.
- Je boodschap wordt fysiek bewaard en vaak opnieuw gelezen. Bovendien wordt 1 op de 3 direct mails ook door andere bewoners gelezen.
Met direct mail val je dus écht op; je komt letterlijk bij je doelgroep binnen. Helemaal als je ervoor zorgt dat je boodschap aansluit op de ontvanger. Nu hoor ik je denken: “Dat gaat toch niet zo makkelijk met offline reclame?” Wel dus! Je moet alleen de juiste klantgegevens weten te koppelen aan de juiste data. Dit kan bijvoorbeeld met ‘klant in beeld’ van PostNL.
Maak het persoonlijk
Juist met direct mail in je mediamix krijg je de kans om doelgroepen heel gericht en persoonlijk te benaderen. Schiet niet met hagel, maar zorg ervoor dat je de juiste boodschap op het juiste moment op de juiste deurmat krijgt. Met personalisatie val je op, trek je de aandacht en verleid je de lezer om verder te kijken en actie te ondernemen. Het draagt bij aan een positieve beleving van je merk en het versterkt de relatie met je doelgroep.
Hoe personaliseer je een direct mail? Door in de leefwereld van je klanten te stappen en ze zo beter te begrijpen. Stel klantprofielen op en pas je boodschap daarop aan. Een voorbeeld hiervan is een tuincentrum-folder met balkon decoraties en accessoires voor appartementbewoners. Een ander voorbeeld is een folder met korting op kinderkleding voor jonge gezinnen. Kortom: speel met je direct mail in op interesses, gezinssamenstelling, woonsituatie, autobezitters, levensfasen, type huishouden en woonplaats. Hoe persoonlijker de boodschap, hoe hoger jouw conversie.
Verrijk je data met klant in beeld
Met een relevante boodschap per doelgroep realiseer je meer respons. Hoe beter je je doelgroepen kent, des te beter je weet hoe je hen moet benaderen om in beweging te komen. Maar hoe kom je nu aan al die klantdata? Hoe weet jij bijvoorbeeld of een ontvanger in een huis of in een appartement woont?
Met ‘klant in beeld’ van PostNL kun je jouw klantdata verrijken met relevante data op adresniveau. Zo vult ‘klant in beeld’ ieder adres uit je klantenbestand aan met relevante kenmerken als leeftijd, gezinssamenstelling, inkomen en woning. Ook verdeelt het je bestand in consumentensegmenten met uitgebreide klantpersona’s. Zo krijg je een compleet klantprofiel om je communicatie en campagnes optimaal op af te stemmen. Dé oplossing voor merken die willen groeien.
Creëer waardevolle klantprofielen
Met ‘klant in beeld‘ stel je klantprofielen op en kun je daar je boodschap vervolgens op aanpassen. Het resultaat? Je bent relevanter voor je doelgroep, waardoor deze sneller overgaat tot aankoop. Met de startscan van klant in beeld krijg je uitgebreide eerste inzichten in de segmenten en kenmerken waaruit jouw klantenbase bestaat. Vervolgens kies je zelf tien kenmerken waarmee je gaat testen met een deel van je klantenbestand, bijvoorbeeld met een direct mailing. Na de eerste successen verrijkt klant in beeld 100% van je klantenbestand, zodat je het optimaal kunt integreren in je marketingstrategie. Doordat je het aanbod in je direct mails nu naadloos kunt laten aansluiten op de leefwereld van je klant, worden je uitingen effectiever én groeit de omzet.
Recent Comments