SEO bloggen : Cruciaal voor SEO en Online Marketing

SEO bloggen voor on-page én off-page zoekmachine-optimalisatie.

SEO bloggen: Waarom en Hoe?

Veel bedrijven vragen zich nog steeds af: Waarom bloggen?

Heb ik een blog nodig voor mijn bedrijf?

Gaan al deze inspanningen me eigenlijk iets opleveren?

Het antwoord is honderduit: JA !

( Tenminste als je een blog goed gebruikt )

Waarom dus SEO bloggen?


Een blog is een fantastische tool voor de SEO van je website. Zowel on-page als off-page. Tenminste, als je ook echt quality content aanbiedt via je blog.

Wie het belang van een blog goed snapt, weet dat een blog dezer dagen de belangrijkste marketingtool is van een bedrijf.

Voordelen van bloggen

Je kan blog berichten optimaliseren op Long Tail keywords voor ranking

Je kan uitgebreide blog berichten maken met de bedoeling om organische links te genereren

Je kan blog berichten verspreiden op je social media accounts

Je kan er website bezoekers mee overtuigen om een bepaalde actie te ondernemen op je website

Bovendien straalt een goede blog, expertise uit binnen je vakgebied. Dit geeft mensen vertrouwen in jou als bedrijf !

11 Goede redenen om veel aandacht te spenderen aan de blog van je bedrijf

1 – Blogs dragen bij aan de online vindbaarheid van je eigen website (toch met sterke seo-copywriting), omdat je de tekst kunt voorzien van zoekwoorden die van belang zijn voor jouw website en zoekmachines je website zodoende beter kunnen indexeren.

Dit levert uiteraard meer bezoekers op. Zeker als je de content van je blog gericht deelt via je sociale media, kan je heel wat bezoekers naar je website of webshop trekken via je blog.

2 – Daarnaast is het hebben van een blog van belang om je brand awareness te vergroten. Als lezers je blog interessant vinden zijn ze sneller geneigd deze te delen. Dit zorgt voor een groter bereik.

3 – Blogs zijn gemakkelijk te gebruiken binnen een website de gemaakt is met een CMS (Content Management System) zoals WordPress. Het opzetten van een blog kost dan ook weinig moeite of technische kennis.

Bovendien kan je eenvoudig een blog maken gratis zonder reclame, met bijvoorbeeld WordPress, blogger of andere tools.

De content op je blog is in eigendom van je bedrijf en kan dus makkelijk worden geïntegreerd in je website. In tegenstelling tot media van derden hoef je je niet druk te maken of deze media verdwijnen. Zolang je ze zelf niet verwijdert, blijven ze staan.

4 – Blogs dragen bij aan je naamsbekendheid. Omdat blogs eigen content bevatten, kun je hier ook je eigen merknaam of label aan verbinden, wat bijdraagt aan de naamsbekendheid van je bedrijf. Het is dus eigenlijk gratis reclame.

5 – In blogs kun je direct communiceren met je klanten, en het geeft ook de mogelijkheid om op een bijvoorbeeld controversiële toon iets te schrijven waardoor je merk iets persoonlijks krijgt.

Zorg er echter wel voor dat de content geen duidelijke promotie van jezelf. Je blog moet een meerwaarde bieden voor je bezoekers. Staat er nuttige of leuke content op je blog? Dan zullen mensen deze graag lezen, of zelfs gebruiken. Op deze manier creëer je betrokkenheid met je doelpubliek, wat vaak leidt tot trouw.

Uiteindelijk zal je hiervan gebruik kunnen maken om een product makkelijker te verkopen, of iets extra te kunnen verkopen aan je bestaande klanten en volgers van je blog.

6 – Blogs zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week te bereiken voor (potentiële) klanten en je kunt zelf bepalen wanneer je de content plaatst, afhankelijk ook van je CMS. Blogs maken het erg gemakkelijk om teksten, foto’s, grafieken, video’s, audio en of pdf-bestanden uit te lichten.

7 – Je kan een blog ook integreren met andere marketing-inspanningen. Met een bepaalde URL, die je bijvoorbeeld op een flyer drukt, kan je potentiële klanten naar een gewenst gedeelte van je blog toe leiden.

Bijvoorbeeld: Je drukt “jouwbedrijf.be/promocode” op je flyer, en als mensen naar die URL gaan, kunnen ze de promocode ingeven en krijgen ze bijvoorbeeld een korting. Zo trek je dus nieuwe website bezoekers, die dan ook jouw andere pagina’s of producten op je website of webwinkel zullen kunnen ontdekken.

8 – Bovendien kan je met een tool als Google Analytics makkelijk monitoren hoeveel bezoekers je op je website krijgt, en kan je ook zien waar die vandaan komen. Merk je dat er veel bezoekers via Facebook naar je website komen? Dan weet je dat je doelpubliek zich daar bevindt, en dat je best meer inzet op Facebook.

Het in de kijker zetten van unieke realisaties van jouw bedrijf, interessante ontwikkelingen in je sector en opmerkelijke gebeurtenissen kunnen vaak voor interessante content zorgen. Al zeker voor de mensen in jouw sector.

Interessante content leidt vaak tot social shares en dus extra ogen op je blog en bijgevolg website.

9 – Een blog kan ook intern van grote waarde zijn. Je werknemers worden op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen ten aanzien van je product, of krijgen achtergrondinformatie die van belang kan zijn voor het verbeteren van je diensten.

Wanneer je publiek reageert op je posts en er relevante discussies ontstaan, werkt dit ook inspirerend voor je bedrijf. Er ontstaan zo vaak nieuwe inzichten die meegenomen kunnen worden op strategisch en operationeel vlak.

10 – Een blog onderscheidt je ook van de concurrenten. Elk bedrijf is uniek, alle content die je deelt is uniek. Een blog geeft je virtuele ruimte om je stempel te drukken en je te onderscheiden van je concurrenten. Dat doe je door te kiezen voor originele of passende blog content en door een eigen stijl te ontwikkelen.

Met blog marketing neem je zelf je bedrijfsimago en uitstraling in handen.

11 – Laat ons één zaak duidelijk stellen: een blog dient niet om verkooppraatjes te lanceren. Wel lok je via de blog en de content nieuwe bezoekers via links naar je website en zetten enkele goedgekozen calls-to-action aan tot verdere actie. Een blog is bovendien een goedkope investering die jarenlang dienst doet.

Blogposts blijven jarenlang vindbaar in Google en zorgen zo voor lange tijd voor extra bezoekers en dus potentiële klanten of leads.

SEO bloggen levert dus direct en indirect heel wat voordelen op voor de online vindbaarheid en marketing van een website.

Sterke content nodig voor de SEO van je eigen website?

Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer info in verband met SEO bloggen.